Sancțiuni:
- somații publice: Digi Sport 1, Prima Sport 1, Antena 1
- decizii de intrare în legalitate: Casa de monede, Exomena, Tonico Forte, Doppelherz Kollagen Beauty Plus, Thyrohelp
Întrunit în ședința publică din data de 26.11.2024, Consiliul Național al Audiovizualului a analizat rapoartele de monitorizare întocmite de direcția de specialitate ca urmare a autosesizării și a sesizărilor primite și a decis să aplice câte o somație publică posturilor:
- Digi Sport 1 și Prima Sport 1 deoarece, în timpul transmisiei unor meciuri de fotbal, radiodifuzorii nu a ținut cont de dispozițiile 111 lit. c) din Codul de reglementare a conținutului audiovizual, conform cărora „Radiodifuzorii pot difuza în timpul transmisiunilor sportive minispoturi de publicitate, cu respectarea cumulativă a următoarelor condiţii: (…) c) să fie inserate în momentele de întrerupere naturală a jocului”. La Digi Sport 1 raportul de monitorizare a cuprins meciul „Rapid – Oțelul Galați” din 28.09.2024, iar la Prima Sport – meciul „FC Rapid – Universitatea Cluj” din data de 16.09.2024;
- Antena 1 pentru nerespectarea prevederilor 28 alin. (1) lit. a) din Legea audiovizualului nr. 504/2002, la transmisiunea în direct a Marelui Premiu de Formula 1 al Azerbaidjanului, în data de 15.09.2024.
De asemenea, constatând încălcări ale Codului audiovizualului, Consiliul a hotărât să emită decizii de intrare în legalitate în privința spoturilor publicitare TV aferente campaniilor de promovare pentru:
- „Casa de monede” – difuzat cu încălcarea prevederilor art. 104, conform cărora „Sunt interzise publicitatea şi teleshoppingul în care se utilizează practici comerciale înşelătoare sau practici comerciale agresive”. Perioada de monitorizare a fost cuprinsă între 07-13.10.2024;
- „Exomena” – nu respectă dispozițiile art. 120 alin. (1) potrivit cărora „Sub rezerva derogărilor prevăzute de legislaţia comunitară şi naţională aplicabile produselor şi suplimentelor alimentare şi apelor minerale naturale, informaţiile prezentate nu trebuie să le atribuie proprietăţi de prevenire, de tratament şi de vindecare a unei boli umane şi nu trebuie să sugereze astfel de proprietăţi”. Perioadă de monitorizare: 23-29.09.2024;
- „Tonico Forte” – nu respectă dispozițiile art. 120 alin. (2) conform cărora „În publicitatea şi teleshoppingul la suplimente alimentare, informaţiile de prezentare a produselor pot conţine exclusiv datele din eticheta, cutia, flaconul şi/sau prospectul produsului, care au fost, după caz, avizate de către institutele naţionale de sănătate publică din subordinea Ministerului Sănătăţii sau notificate de către Institutul de Bioresurse Alimentare, precum şi menţiunile nutriţionale şi de sănătate aprobate în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.924/2006”. Perioadă de monitorizare: 30.09 – 06.10.2024.
- „Doppelherz Kollagen Beauty Plus” – difuzat fără a fi respectate prevederile art. 120 alin. (2). Perioadă de monitorizare: 30.09 – 06.10.2024.
- „Thyrohelp” – difuzat fără a se ține cont de prevederile art. 120 alin. (2) și ale art. 133 [„Publicitatea şi teleshoppingul la produsele şi tratamentele pentru slăbit ori pentru menţinerea greutăţii corporale trebuie să includă avertizarea, sonoră şi scrisă: „Consultaţi medicul înainte de a urma dieta.” (2) Fac excepţie de la dispoziţiile alin. (1): a) medicamentele; b) produsele alimentare care poartă menţiuni autorizate conform dispoziţiilor art. 13 alin. (1) lit. c) din Regulamentul (CE) nr. 1.924/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului”]. Perioada monitorizată: 23 – 29.09.2024.
În urma analizării rapoartelor întocmite de Direcția Control, membrii Consiliului au aplicat o amendă de 10.000 de lei societății Ave Concerte Media SRL (Super TV) pentru încălcarea prevederilor art 54 alin. (2) și ale art. 58 alin. (1) din Legea audiovizualului nr. 504/2002.
În aceeași ședință, Consiliul a decis aplicarea unei somații publice societății EX TOUR MEDIA SRL (Clopotiva, jud. Hunedoara) pentru nerespectarea dispozițiilor art. 54 alin. (2) din Legea audiovizualului.